Garmin Zumo 550 vs. 660
To, že jen s navigací v mobilu si nevystačím a ani vystačit nechci, jsem zjistil hned, jak jsem začal používat Garmin XT Mobile ve svém HTC. Navigace jsou mé hobby a tak při příležitosti nákupu na firmu jsem jednoduše přešel o gerenaci Zuma dál.
Následující text je určen především pro ty, kteří se rozmýšlejí právě mezi těmito dvěma.
Nejjednodušší co můžete udělat je tabulkové porovnání na stránkách garmin.cz. Otázkou je, jestli vám tato „suchá data“ něco řeknou. Pokud ne, pokusím se vše rozebrat v následujícím textu… pochopitelně velmi subjektivně - ze svého pohledu. Významnost jednotlivých pro a proti si každý musí určit sám.
Uváděné hodnoty budou vždy nejprve patřit 550 a poté jejímu nástupci 660-ce
Rozměry
ŠxVxH 12.2 x 9.9 x 4.1 cm 13.5 x 8.4 x 2.3 cm
Obě navigace se prodávájí s pouzdrem na zip. Navigace je tak dobře chráněna, nic méně tím nabývají na tloušťce a nosit je pak v kapse si můžete dovolit snad jen v Montgomeryho kabátu. Obzvláště 550 je šíleně vydutá a špatně skladná i v tašce u notebooku. Otázka na výrobce je, proč nedá svým nejdražším modelům zámek displeje, když ty nejobyčejnější jako např. nuvi 255 nebo 1300 toto mají? Sám se občas divím co vše se v kapse na navigaci bez pouzdra dokáže přenastavit…
Displej
ŠxV 7.2 x 5.4 cm 9.7 x 5.7 cm
rozlišení 320 x 240 pix. 480 x 272 pix.
Bohužel jen těžko mohu přesně porovnávat jas a čitelnost, neboť 660-ku jsem hned od začátku doplnil o ochrannou fólii. Zdánlivě lepší jas předchozí verze tedy může být zapříčiněn tímto. Pokud jde o velikost a rozlišení displeje, pak 660 vede na plné čáře. 5-ti palcový displej nuvi 14xx bych po pravdě ani nechtěl 4,3 je prostě ten akorát.
V posledním firmware je u 660 nově poměrně inteligentní přepínání mezi denním a nočním režimem tak, že se půl hodiny předem postupně jas snižuje na střední hodnotu, v okamžiku západu slunce se přepne na noční režim a postupně pokračuje ve snižování jasu až na nastavenou hodnotu. To je fajn, protože přepnutí rovnou na slabé noční podsvícení nebylo uplně nejšťastnější.
Co do zobrazení je u Garmina obecně (ale v našem případě se to týká pouze 660-ky) je nově možnost zvolit klasické zobrazení nebo „více dat“ – což znamená že mapa je menší a vpravo je sloupec buněk kam si můžeš navolit co v které buňce bude. A to je vlastně taky novinka i při klasickém zobrazení si můžeš vybrat co chceš v polích za hodnoty – třeba někdy tě zajímá čas příjezdu a někdy vzdálenost, v průsmyku zase nadmořská výška – teď si můžeš vybrat co chceš během navigování na obrazovce vidět. Novinkou je aktuální čas, který je stále na hlavní obrazovce. Mezi dalšími hodnotami které jsou zobrazitelné je čas východu a západu slunce. Pro offroad ježdění (nebo turistiku) je výborný režim zobrazení "hodně mapy" = mapa je přes celou obrazovku a tlačítka průhledný.
Hmotnost 300 g 270 g
Tady se dá pouze předpokládat, že hmotnost je úměrná odolnosti. Ručně vyráběná 550 by skutečně mela být o něco robustnější.
Baterie - výdrž do 4 hod. do 5 hod.
Vždy pochopitelně záleží na konkrétní baterii a jestli ji využívám pouze na zobrazení kde jsem se stlumeným jasem, nebo plný jas a navigace se zaplym zvukem. Přes tabulkové hodnoty mi 660 rozhodně nevydrží na baterii déle než 550, na druhou stranu stačí vycvaknout krytku a baterii vyměnit (máte-li za nemalý peníz zakoupenou další) a můžete tak ve výdrži téměř konkurovat klasickým outdoor navigacím. U 550 takové operace vyžaduje imbus.
Slot na paměťovou kartu, miniUSB konektor a konektory napájení
Garmin jde s dobou a tak u prvního modelu používané SD nahradil nyní microSD. Dále popřehazoval umístění. Zatímco konektor napájení se dříve nacházel vespod (což na motorce za deště vedlo k oxidaci kontaktů) odklápěcí víko taktéž na spodku ukrývalo jak SD kartu tak mini USB konektor, u 660 je vše zezadu. Mini USB konektor je ale dostupný až pod krytem baterie a karta po vyjmutí baterie!!! No nelezem tam každý den, tak proč ne.
Waypointy/oblíbené/pozice 500 1000
Trasy 50 20
Rozdíl není jen v počtu bodů (z mého pohledu nepodstatné, protože to málo kdo využije) ale nově možnost třídění do kategorií. Pro mne hlavní rozdíl že musim kliknout o jednou navíc abych se dostal na všechny body bez ohledu na kategorii – kdo by to chtěl třídit tak asi dobrá pomoc
Snížený počet tras nevidím jako problém – já sám mám v navigaci nahraných max 5 najednou.
Naproti tomu 660-ka umožňuje nahrát si OFFROAD stopy (záznamy cest) a tyto si nechat jakkoli barevně zobrazit v mapě. Neroutuje po nich ale v off módu stačí koukat jeslti jedu po té lajně nebo ne…
Výběr klávesnice (Qwerty/ABC) Ne Ano
Nepodstatný rozdíl
3D zobrazení budov Ne Ano
Blbinka – spíš jen na hraní a machrování než že by to bylo užitečné – naopak, přineslo to 2 kliknutí navíc při prohlížení mapy. Když totiž jedu, tak u 550 stačí kliknout na mapu a okamžitě se mi zobrazí 2D pohled zhora (sever nahoře) který mohu zoomovat a posouvat a prohlížet trasu, případně někam kliknout a přidat to jako průjezdní bod. U 660 se taky mapa zobrazí ale nejprve otočená „nahoru směrem jízdy“. Když chci mít nahoře sever, tak musim kliknout na ikonku v rohu která zpusobí jakýs „3D pohled“ (dále je tu ikona na rozhlížení = mapa se ve 3D pohledu otáčí kolem dokola – uplná zbytečnost) a pak teprve když znovu kliknu na ikonku v rohu tak se mapa zobrazí se severem nahoře. Holt to takhle někomu přišlo jako dobrej nápad… (zlatá 550)
Asistent jízdních pruhů Ne Ano
Výborná věc. Navíc musím poznamenat že 550 nemá ani symbol události co se má stát a tak jste odkázáni na mapu nebo popisek – případně hlasový pokyn. Podle mne zásadní nedostatek.
Náhled odboček a křižovatek Ne Ano
Blbůstka navíc která jen zakrývá mapu. U některých modelů už garmin půlí obrazovku a náhled tak nebrání sledování jízdy.
Zobrazení rychlostních limitů Ne Ano
Bezvadná věc – pokud překročíte s 660 rychlostní limit (uloženo v mapě a může se lišit od aktuální dopravní úpravy) tak číslo s aktuální rychlostí zčervená.
Funkce "Kde se nacházím?" Ne Ano
Nepodstatná funkce
Fotonavigace Ne Ano
Drobnost navíc.
Další a asi nejpodstatnější rozdíl, který spolu s nezobrazováním symbolu následující „situace“ byl důvodem pro změnu z 550 na 660 je „zežloutnutí mapy během navigování“. U topografické mapy je to o to horší, že vrstevnice, cesty, elektrické vedení – to vše je žlutě a nepoznáte co je co. U silničních map se pouze nedá barevně odlišit hlavní silnice od vedlejších apod. Tato vlastnost se teoreticky dá odstranit nahráním jednoho z prvních firmware někdy z roku 2006 – ale to mi úplně šťastné nepřijde… Také musím zmínit, že obraz během navigování u zuma 550 (stejně jako u nuvi 660) je z nějakého důvodu nastaven tak aby se pohyboval skokově. Nikdo neví proč to tak soudruzi udělali ale prostě to takhle funguje. Na toto se dá zvyknout a vadilo mi to ze všeho nejméně. Pravdou je, že plynulý pohyb zuma 660 je prostě lepší. Kde 550-ka vede je prohlížení mapy. Vykresluje mnohem rychleji. Nechápu proč. Navíc se mi tu a tam u zuma 660 stane že za jízdy ve 3D režimu přestane vykreslovat mapu – musim mapu přizoomovat nebo odzoomovat a vše ok. Nestává se to často ale někdy jo. Pravda – 550-ka se zase tu a tam vypla komplet, takže si nemaji co vyčítat.
Blatouch (bluetooth)
Moc nevyužívám, ale 660 má modernější technologii. (550 jen mono). 660-ka mikrofon na tělě a tak lze sama o sobě v autě použít jako handsfree i bez externího napájení. 550-ka jej má v auto-držáku (stejně jako reprák) takže bez napájení ani ránu.
Na motorce lze oboje spojit blatouchem nebo kabelem.
Takže konečný verdikt?
550 je velmi dobrá odolná navigace která v několika bodech stále předčí svého následníka.
660 je dobrým nástupcem a celkově vítězí díky vylepšením v (pro mne) nejpodstatnějších věcech.